Σε μια κίνηση που αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στο ηλεκτρονικό εμπόριο, οι κινεζικές πλατφόρμες Shein και Temu προχωρούν σε μεγάλες αυξήσεις τιμών στις Ηνωμένες Πολιτείες, ως απάντηση στους νέους δασμούς που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ. Οι δασμοί αυτοί, που φτάνουν έως και 120%, ήρθαν ως αποτέλεσμα της απόφασης να τερματιστεί η εξαίρεση «de minimis» για προϊόντα μικρής αξίας που εισάγονται από την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ.
Η Shein ήδη αναπροσάρμοσε τις τιμές της σε πολλές κατηγορίες προϊόντων. Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg News, η μέση αύξηση στις τιμές ειδών ομορφιάς και υγείας έφτασε το 51%, ενώ σε προϊόντα για το σπίτι η αύξηση ξεπέρασε το 30%. Σε ακραίες περιπτώσεις, όπως σε ένα σετ 10 πετσετών κουζίνας, η τιμή αυξήθηκε κατά 377%. Στα γυναικεία ρούχα, οι αυξήσεις ήταν μικρότερες, κοντά στο 8%.
Οι αυξήσεις πραγματοποιήθηκαν κυρίως την Παρασκευή, ωστόσο η τάση είχε ξεκινήσει λίγες ημέρες νωρίτερα. Από τις 22 Απριλίου, τα κορυφαία προϊόντα της Shein στην κατηγορία ένδυσης άρχισαν να ανατιμώνται σταδιακά, με τη μέση τιμή να αυξάνεται πάνω από 4%. Από τις 24 έως τις 26 Απριλίου, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg, το καλάθι 50 προϊόντων εμφάνισε μέση αύξηση 10%.
Παράλληλα, η αμερικανική κυβέρνηση αυξάνει το κόστος διαχείρισης των εισαγόμενων πακέτων, θέτοντας νέο τέλος 100 δολαρίων ανά αποστολή από τις 2 Μαΐου, με προοπτική περαιτέρω αύξησης τον Ιούνιο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ενώ οι τιμές στις ΗΠΑ αυξάνονται αισθητά, στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένουν σε μεγάλο βαθμό σταθερές, γεγονός που δείχνει ότι οι αλλαγές στοχεύουν πρωτίστως στην αμερικανική αγορά.
Για να περιορίσει τις επιπτώσεις των δασμών, η Shein είχε ήδη ξεκινήσει από τον Φεβρουάριο να ενθαρρύνει τους προμηθευτές της να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους στο Βιετνάμ. Ωστόσο, η νέα δασμολογική πολιτική του Τραμπ φαίνεται πως αναγκάζει τις κινεζικές πλατφόρμες να μετακυλήσουν μέρος του κόστους στους καταναλωτές.
Παρά τις αυξήσεις, τόσο η Shein όσο και η Temu κατέγραψαν αύξηση των πωλήσεων τους τον Μάρτιο και στις αρχές Απριλίου, καθώς οι καταναλωτές έσπευσαν να προμηθευτούν προϊόντα πριν ξεκινήσει το νέο καθεστώς τιμών.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται με ενδιαφέρον το πώς θα διαμορφωθεί η αγοραστική συμπεριφορά στις ΗΠΑ και αν οι αυξήσεις τιμών θα επηρεάσουν τη δυναμική των κινεζικών πλατφορμών στην αμερικανική αγορά.