Τα ευρωπαϊκά λιμάνια αλλάζουν δραστικά ρότα, εγκαταλείποντας σταδιακά τα ορυκτά καύσιμα και επενδύοντας σε καθαρές ενεργειακές λύσεις, όπως το υδρογόνο, το LNG και τα συνθετικά καύσιμα. Με ορίζοντα το 2050 και τον στόχο του «καθαρού μηδενός», οι λιμένες μετατρέπονται σε πυλώνες της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Στο επίκεντρο αυτής της προσπάθειας βρίσκονται νέες επενδύσεις, τεχνολογικές καινοτομίες και πιλοτικά έργα που αλλάζουν το τοπίο στη ναυτιλία. Από τη χερσαία ηλεκτροδότηση πλοίων μέχρι τις υποδομές υδρογόνου και τις περιβαλλοντικές χρεώσεις, τα λιμάνια επαναπροσδιορίζουν τον ρόλο τους στο διεθνές εμπόριο και την αλυσίδα εφοδιασμού.
Οι πράσινες υπηρεσίες που καθορίζουν τη νέα εποχή:
1. Χερσαία ηλεκτροδότηση (OPS): Πάνω από το 50% των ευρωπαϊκών λιμανιών παρέχουν δυνατότητα σύνδεσης στο δίκτυο, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές ρύπων κατά τον ελλιμενισμό. Η ηλεκτρική ενέργεια προέρχεται κυρίως από ανανεώσιμες πηγές, όπως ο ήλιος και ο άνεμος.
2. Δεξαμενισμός LNG και υδρογόνου: Το 48% των λιμένων έχει ήδη υποδομές LNG, ενώ το 44% δραστηριοποιείται ενεργά στο υδρογόνο. Η χρήση φορτηγίδων και σταθερών εγκαταστάσεων ενισχύει τη διαθεσιμότητα αυτών των καυσίμων.
3. Περιβαλλοντικά τέλη (eco-fees): Περισσότεροι από 6 στους 10 λιμένες εφαρμόζουν χρηματοδοτικά κίνητρα για πλοία με μειωμένες εκπομπές, χρήση βιοκαυσίμων, αποδοτική διαχείριση αποβλήτων και περιορισμό της ηχορύπανσης.
Τα λιμάνια ως κόμβοι καθαρής ενέργειας
Από παραδοσιακά κέντρα ρύπανσης, τα λιμάνια μετασχηματίζονται σε «πράσινα hubs». Η σύνδεση με σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα, η αναβάθμιση των logistics και η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών (όπως η ποιότητα του αέρα και του νερού) ενισχύουν την ελκυστικότητά τους για πράσινες επενδύσεις.
Η μετάβαση, όμως, δεν περιορίζεται σε ένα μόνο καύσιμο. Στο νέο ενεργειακό μείγμα περιλαμβάνονται το υδρογόνο (44%), τα βιοκαύσιμα (26%), τα συνθετικά καύσιμα (18%), η αμμωνία (17%) και η μεθανόλη (6%). Η ευελιξία στους κανονισμούς και η στήριξη μέσω ευρωπαϊκών μηχανισμών, όπως το Ταμείο Καινοτομίας και το ETS, κρίνονται καθοριστικές.
Η Ελλάδα στον χάρτη της πράσινης λιμενικής ανάπτυξης
Σε αυτήν τη δυναμική πορεία συμμετέχει και η Ελλάδα, με λιμάνια σε νησιά όπως η Ζάκυνθος, η Σκιάθος και η Κέρκυρα να εντάσσονται σε αναπτυξιακά σχέδια μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Παράλληλα, ελληνικοί εφοπλιστικοί όμιλοι συνεργάζονται με κορυφαία ερευνητικά ιδρύματα όπως το MIT, δείχνοντας πως η πράσινη ναυτιλία δεν είναι πια θεωρία αλλά εφαρμοσμένη πολιτική.
Η ετήσια έκθεση του ESPO για το 2024 δείχνει ξεκάθαρα: τα ευρωπαϊκά λιμάνια δεν περιμένουν τις εξελίξεις. Τις δημιουργούν. Με ορίζοντα τη βιωσιμότητα, γίνονται το κέντρο της νέας, κλιματικά ουδέτερης ναυτιλίας