Πιο ανοιχτοί από τους συνομηλίκους τους στην υπόλοιπη Ευρώπη φαίνεται πως είναι οι Έλληνες μαθητές απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη (AI) και τις εφαρμογές της στην εκπαίδευση, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ιδρύματος Vodafone. Τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν στο 10ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, σε συζήτηση με τη συμμετοχή της Υπουργού Παιδείας, Μαρίας Ζαχαράκη, και της Αντιπροέδρου του ΔΣ της Vodafone Ελλάδας, Μαρίας Σκάγκου.
Η έρευνα, που διεξήχθη από την Ipsos σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, φέρνει στο φως τη θετική στάση των Ελλήνων μαθητών απέναντι στην AI, αλλά και τα σημαντικά εμπόδια που συναντούν στην πράξη. Το 43% των μαθητών στην Ελλάδα δηλώνει πρόθυμο να ανακαλύψει τα οφέλη της τεχνολογίας και να κατανοήσει πώς λειτουργεί – το υψηλότερο ποσοστό ανάμεσα στις χώρες που εξετάστηκαν.
Από την έρευνα προκύπτει ότι:
– Το 57% θεωρεί ότι η πρόσβαση σε εφαρμογές AI είναι σημαντική για την επιτυχία στο σχολείο.
– Το 73% πιστεύει πως οι δεξιότητες χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης θα είναι καθοριστικές για την επαγγελματική του πορεία.
– Το 54% δηλώνει ότι ξέρει ήδη πώς να τη χρησιμοποιεί για να βελτιώνει τις σχολικές του επιδόσεις.
Ωστόσο, η αισιοδοξία αυτή προσγειώνεται στην πραγματικότητα της έλλειψης ψηφιακών υποδομών:
– Το 74% των μαθητών δεν έχει επαρκή πρόσβαση σε ψηφιακές συσκευές στο σχολείο.
– Το 62% αναφέρει κακή ή ανεπαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο.
– Παράλληλα, το 54% εκφράζει ανησυχία για τον κίνδυνο εκφοβισμού μέσω Deep Fakes, επισημαίνοντας την ανάγκη για εκπαίδευση και προστασία γύρω από τις νέες τεχνολογίες.
Η Αντιπρόεδρος του ΔΣ της Vodafone Ελλάδας, Μαρία Σκάγκου, σημείωσε πως το AI μπορεί να συμβάλει σε μια πιο εξατομικευμένη και συμπεριληπτική εκπαιδευτική εμπειρία, ξεπερνώντας εμπόδια και ανοίγοντας νέους δρόμους μάθησης. Τόνισε επίσης τη σημασία της συνεργασίας ανάμεσα στην Πολιτεία, τον ιδιωτικό τομέα και εξειδικευμένους φορείς, ώστε η ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης να γίνει με υπευθυνότητα και βάση τις παιδαγωγικές αρχές.
Η Ελλάδα φαίνεται να έχει το ανθρώπινο δυναμικό και τη διάθεση να προχωρήσει, όμως απαιτούνται επενδύσεις και στρατηγική για να μπορέσει το εκπαιδευτικό σύστημα να ανταποκριθεί στις προσδοκίες των μαθητών του.